Jak jsme si v TRITON IT postavili podcastové studio
V TRITON IT věříme, že sdílení znalostí a zkušeností není posílením konkurence, ale ukázkou kompetence, a proto jsme se rozhodli rozšířit naše aktivity o nový kanál - podcasty. Ty nám umožní předávat cenné informace, názory a inspiraci nejen od nás, ale i od našich partnerů a přátel. Jde nám o to nabídnout vám hlubší vhled do technických i obchodních výzev, se kterými se denně setkáváme, a představit projekty, na kterých pracujeme. Těšíme se, že vám prostřednictvím našich podcastů budeme moci přinést něco navíc.
Co nás motivovalo?
Motivací pro tvorbu podcastů jsme měli hned několik.
1. Máme kolem sebe zajímavé partnery a přátele. S postupem času v nás sílilo přesvědčení, že se chceme podělit o jejich pohledy na technické a obchodní výzvy, které s nimi řešíme. Včetně jejich prognóz, z jejichž následného vyplnění nás lehce mrazilo.
2. Tvoříme několik softwarových projektů. Když jsme po mnoha schůzkách pořád dokola slyšeli: "Jaktože jsem doteď nevěděl, že děláte i takovéhle aplikace?" nebo "Teď konečně vidím, k čemu mi bude WebMedea užitečná!" nebo "Zvládli byste mi udělat také interní systém typu Holding Nexus?" nebo "Proč tohle nikde neříkáte?". V takových situacích ani nedávalo smysl používat argumenty "Vy jste neviděl(a) náš banner, nebo příspěvek na sítích?" nebo "Vy jste nečetl(a) článek v našich příbězích?". Bylo jasné, že desítky vysvětlujících schůzek nahradíme tím, když o našich projektech začneme sami mluvit.
3. Marketingové prostředí se neustále mění a právě výše zmíněné bannery a statické příspěvky na sociálních sítích již nejsou univerzálním prostředkem pro upoutání pozornosti. Navíc příspěvky na sociálních sítích, bannery a inzeráty vyžadují zkratku. A přesto, že umění zkratky je klíčovou marketingovou dovedností, tak zkratka je ne vždy nejlepším nástrojem komunikace. A to zejména například pro cílovou skupinu kvalifikovaných B2B manažerů, kteří mají technické pozadí a rádi jdou více do hloubky. S klesající ochotou populace číst dlouhé články, je právě video / audio podcast tou pravou metodou pro poskytnutí širšího kontextu.
4. Stejně tak jako pro naše vlastní projekty nás motivovala i možnost nabídnout kapacitu našeho studia či vedení řízeních rozhovorů i našim klientům. Respektive nabídnout naše studio pro sdílení se zajímavými projekty.
Proč vlastní podcastové studio?
Klíčovou pro nás byla dostupnost i úspora z rozsahu. Pokud jsme se shodli na tom, že tvorba podcastů je důležitá pro několik našich projektů současně, uvědomili jsme si, že vlastní studio je pro nás jediným ekonomicky přípustným řešením. A to především s ohledem na to, že řadu projektů si financujeme sami. Místo toho, zda jsme ochotni platit marži třetí straně, řešíme spíše, zda si můžeme dovolit externě tvořit audiovizuální obsah v dostatečné míře či nikoliv.
Jak probíhala výstavba studia?
1. Prostory
Jedním z důvodů proč jsme se stěhovali na Zličín, byla snadná škálovatelnost našich kanceláří. Proto jakmile jsme si odsouhlasili záměr postavit studio, tak nebylo nic snazší než zavolat panu Bryscejnovi na Central Group a přiobjednat si na patře další místnost. Limitováni jsme ale byli dispozicí prostorů - místnost 6 x 3 metry. Úzká, dlouhá místnost, na jedné straně dveře a na druhé straně velké okno.
2. Odborný poradce
Bylo nám jasné, že pokud zvolíme cestu pokus-omyl, ztratíme při budování studia nemálo času a peněz. Začali jsme hledat odborníky, kteří nám poradí. Po několika neúspěšných pokusech a finančně neakceptovatelných nabídkách se nás ujal Antonín Pulkrab. Náš bývalý kolega z TRITON IT, kameraman a střihač z pořadu Garáž na ČT, který se věnuje profesionální tvorbě videí již několik let. Tonda byl jediný, kdo projevil zájem se na prostory přijet podívat, což se ukázalo být pro další postup zásadním.
3. Stavební úpravy
Tonda rozměřil místnost a navrhl budoucí rozmístění nábytku a techniky ve studiu. Současně nás upozornil, že se musíme zbavit buď okna nebo dveří naproti. Na řemeslnické práce jsme si objednali pana Richarda Kesla. Pana Kesla známe řadu let a při každém našem dosavadním stěhování jsme si od něj objednávali úpravy kanceláří. Pan Kesl navrhl, že vzhledem k tomu, že musí být zachován přístup k oknu a topení, přepaží prostor mezi oknem a zbytkem studia soustavou skříní z IKEA. Chybějící prostor nad skříněmi doplní dřevotřískovými deskami. Ve skříních současně vytvoří "tajné dveře", aby bylo možné chodit k oknu a topení. Za jeden pracovní den byl pan Kesl hotov.
4. Odhlučnění
Tonda nás upozornil, že vzhledem k umístění místnosti v kancelářské budově s nízkou zvukuvou izolací, bude nutné studio dobře zaizolovat. Doporučil nám izolace provést ve dvou vrstvách. Do dveří a jako první vrstvu použít akustickou lisovanou pěnu. Dobrou zkušenost měl se Silent Foam 120, kterou jsme zakoupili v nejvyšší tloušťce na eshopu potichu.cz. Jako druhou vrstvu nám doporučil akustické pěnové panely Pyramid fix, které mají navzdory svému názvu čtvercový, nikoliv pyramidový tvar, a se kterými při výstavbě předchozích studií Tonda docílil největší zvukové izolace. Instalace odhlučnění ve dvou vrstvách zabrala panu Keslovi dva pracovní dny.
5. Nábytek
Ve studiu jsme se rozhodli mít uspořádání v podobě dvou křesílek a jednoho stolečku. Vybrali jsme ty pro nás nejvhodnější a nejvkusnější u JYSK. Koberec jsme si vybrali z široké nabídky u Bonami.
6. Zvuková aparatura
Pro zvuk nám Tonda doporučil 2x Rode Procaster a k tomu mixážní pult Rode Rodecaster Pro II. Poněkud výzvou se ukázalo uchycení mikrofonů. Chtěli jsme totiž mikrofony umístit na stabilní držáky vedle křesel, nikoliv na stůl.
Po delším hledání jsme vsadili na teleskopické samostojné držáky König & Meyer 233. Ty jsou sami o sobě těžké, ale ještě jsme je zatížili závažími z jednoručních činek. A na teleskopické držáky jsme přimontovali držáky Millenium DS200 Black. Jako sluchátka k Rodecasteru jsme zvolili Sennheiser HD200 Pro.
7. Kamery
Zvolili jsme dvou-kamerové uspořádání. Jedna kamera snímá oba diskutující. Druhá kamera snímá pouze hosta. Zde jsme se rozhodli jít co nejvíce ekonomickou cestou a zvolili jsme kamery Sony Vloger Alpha ZV-E10. Pro kamery jsme pak pořídili dva stativy Video tripod pro DSLR 180 cm.
8. Osvětlení
Tonda nás upozornil, že světlo v kancelářské místnosti nemá vhodné parametry. Navíc pokud je zaplé, tak "bzučí". Jako nejlepší poměr cena / výkon jsme nakonec vybrali set světel RGB LED Weeylite Sprite 20 z eshopu film-technika.com. Set má výborné ovládání, včetně dálkového. Je možno měnit intenzitu jasu, barevnou teplotu a tón světla.
Co dál?
Nyní již intenzivně připravujeme náš podcast, který jsme nazvali Czech Tech Talks.