Odkud v TRITON IT čerpáme informace

V marketingu se často setkáváme s intuicí nebo osobním názorem, který může mít vliv na rozhodování o strategiích a kampaních. Pocitové rozhodování může být rychlé a někdy i efektivní, ale ve stále více konkurenčním prostředí není možné spoléhat pouze na instinkt. Tvrdá data a analytické přístupy poskytují mnohem přesnější a spolehlivější základ pro budování úspěšných marketingových kampaní. Rozhodování na základě dat je cestou k efektivitě, lepším výsledkům a úspoře nákladů.

Jak s daty pracujeme v TRITON IT

V TRITON IT se pevně držíme zásady, že marketing nelze dělat efektivně bez spolehlivých a přesných dat. Ve světě, kde zákazníci reagují na obsah stále selektivně, jsou tvrdá data tou nejlepší oporou pro rozhodování a plánování marketingových aktivit.Umožňují nám pochopit chování uživatelů, identifikovat trendy a predikovat, jaký obsah bude mít největší dopad. Bez těchto informací by byl marketing pouhým hádáním, což by nejen snížilo efektivitu kampaní, ale také zbytečně zvyšovalo náklady.

Naopak správně vyhodnocená data dávají marketérům jasný pohled na to, co jejich publikum opravdu chce, jak interaguje s obsahem a co je nejúčinnější způsob, jak tyto potřeby uspokojit. Úspěšné kampaně jsou založeny na přesném pochopení potřeb zákazníků a pečlivém měření výsledků, aby se mohly dále optimalizovat.

Co může způsobit absence dat?

Pokud se rozhodnete spoléhat výhradně na pocity a intuici, může to mít negativní dopad na vaše marketingové úsilí. Zde je několik rizik:

  1. Nesprávné cílení 

Bez dat je snadné zaměřit kampaně na špatné publikum. Může to znamenat promarnění času a peněz, protože sdělení nebude oslovovat správné lidi ve správný čas na správném místě.

  1. Podcenění konkurence

Bez pravidelného sledování konkurence a jejího výkonu se může váš byznys stát obětí jejich dobře zacílených kampaní. Na základě dat je možné odhalit, jaké strategie konkurence používá, a přizpůsobit svou strategii tak, aby byla efektivnější.

  1. Špatná optimalizace rozpočtu

Marketingové rozpočty nejsou neomezené. Bez dat můžete zbytečně utrácet za neúčinné kampaně a kanály, místo toho, abyste investovali tam, kde to přináší nejlepší výsledky.

  1. Neschopnost reagovat na změny

Data umožňují sledovat v reálném čase vývoj kampaní a průběžně je upravovat. Bez této schopnosti riskujete, že budete investovat do již nefungující strategie.

Odkud čerpáme data v TRITON IT

V TRITON IT se opíráme o několik klíčových zdrojů, které nám poskytují data potřebná pro vytváření efektivních marketingových kampaní a softwarových řešení na míru:

1. Data o uživatelském chování na webu 

Díky přesně nastavenému měření získáváme kompletní přehled o tom, jak se uživatelé pohybují na webech našich klientů. Sbíráme údaje o počtu návštěvníků, konverzích, délkách pobytu na stránkách nebo odchodech z webu. Tato data jsou agregována v nástrojích, jako je Google Analytics, a pravidelně je vyhodnocujeme. K vizualizaci těchto údajů používáme Looker Studio, které nám umožňuje přehledně zobrazit výsledky a vytvářet pravidelné reporty pro klienty. Přečtěte si článek o tom, jak nastavit měření na webu.

Obr. 1: Měříme chování uživatelů na webu, díky čemuž máme jasný přehled o konverzním trychtýři v průběhu času. Vše si vizualizujeme v prostředí Looker Studio.

2. Data z analytického nástroje Webmedea

Externí pohled na trh a přehled o konkurenci našich klientů nám zajišťuje nástroj WebMedea. Díky Webmedea máme přehled o hledanosti klíčových slov, odkazových portfoliích, aktivitách konkurence v placené reklamě a dalších relevantních faktorech, které nám pomáhají analyzovat trh a stanovovat optimální strategii.

Obr. 2: Díky WebMedea máme přehled o aktuálním dění ve vyhledávačích. Dokážeme rychle identifikovat konkurenci a klíčová slova, která vyhledávají naši potenciální zákazníci. (zdroj: Webmedea.cz)

3. Veřejná statistická data

Dokážeme využívat přesná data například ze statistického úřadu a utvářet na základě nich další střípky do připravovaných marketingových strategií. Ke zpracování velkého množství takových dat využíváme umělou inteligenci, která dokáže efektivně data agregovat, propojovat a tvořit stručné, ale výstižné přehledy.

Statistiky v marketingu
Obr. 3: Statistická data nám poskytují například cenný zdroj informací o velikosti a vývoji trhu. (zdroj: Český statistický úřad)

4. Offline data

Neomezujeme se pouze na veřejné a online zdroje. Sbíráme také cenné informace z offline prostředí, jako jsou dotazy zákazníků na help-linkách, zpětná vazba z prodejen nebo osobních schůzek i klientských systémů. Tato data propojujeme se zbylými a vytváříme ucelené pohledy. To našim klientům pomáhá lépe pochopit potřeby svých zákazníků a efektivněji vyhodnocovat svůj obchod a marketing.

5. Těžba velkých dat

Abychom mohli co nejefektivněji cílit reklamu nebo vytvořit kvalitní datovou základnu pro nový software, využíváme volně dostupných dat, která hromadně těžíme z internetu s využitím námi vytvořených skriptů a robotů. Pro následný postprocessing dat využíváme i umělou inteligenci. Tato data následně využíváme například jako podklady pro geolokačně cílenou RTB reklamu nebo vývoj softwaru na míru. Takto například úspěšně těžíme souřadnice všech posiloven v ČR a přesně cílíme reklamu našich klientů na jejich návštěvníky. Díky tomu jsme se mohli oprostit od již sestavených publik třetích stran.

Jak tvoříme obsah na základě dat

Úspěšný obsah musí nejen přilákat čtenáře, ale také je udržet a přimět je k akci, a to ideálně formou konverze. Proto naše obsahová strategie na základě dat kombinuje všechny zmíněné zdroje – data z webu, marketingová data z Webmedea i zpětnou vazbu z offline prostředí. Na základě těchto informací vytváříme obsah, který přesně odpovídá potřebám cílové skupiny a současně je optimalizovaný pro vyhledávače, aby se k němu lidé snadno dostali.

Kromě toho do procesu tvorby obsahu zapojujeme i umělou inteligenci. Například pomocí ChatGPT provádíme rešerše a vytváříme osnovy článků, MidJourney nám pomáhá tvořit náhledové obrázky. AI nám poskytuje rychlé a relevantní podklady, na kterých dále stavíme.

ChatGPT a tvorba článků
Obr. 4: Umělá inteligence nám pomáhá s rešeršemi témat a šetří nám čas i při tvorbě základních osnov článků.

Pocity versus data

Pocitové rozhodování v marketingu vychází z osobních zkušeností, intuice a někdy z přesvědčení o tom, co by mohlo fungovat. Zkušený marketér může mít odhady založené na svých předchozích úspěších či neúspěších. Ovšem v prostředí, které se rychle mění (ať už jde o chování zákazníků, technologické novinky nebo dynamiku trhu), nelze spoléhat pouze na intuici a předpokládat, že to, co fungovalo včera, bude fungovat i zítra.

Typy marketérů
Obr. 5: V prostředí marketingu je třeba být obezřetný. Důležité je pokládat správné otázky. Například, s jakými daty a jakým způsobem dodavatel pracuje? Potom lépe identifikujete i vyobrazené dva archetypy prodejců marketingu. Emočně laděný pocitář malující zářnou budoucnost bez provazby na měřitelné procesy a výsledky. Může být skvělý kreativec, ale může být rizikem pro naplnění cílů spolupráce či návrh sofistikovanějšího software. Vyvoněný bavič a lev salónů může vzbudit dojem seriózního a spolehlivého partnera, ale o to více je na místě se ujistit, že je odborníkem a ne jen povrchním opakovačem termínů. Případně, že skutečně disponuje inhouse týmem odborníků, které můžete vidět a dotázat se jich. (ilustrační obrázky byly vygenerovány v nástroji MidJourney)

Rozhodování na základě správně vybraných dat poskytuje konkrétní odpovědi. Analyzovat chování zákazníků, identifikovat vzorce a trendy, porovnávat různé varianty kampaní a optimalizovat strategie na základě reálných čísel. Například, jaká klíčová slova přinášejí nejvíce návštěvnosti? Které stránky vedou k nejvíce konverzím? Jaké metriky zvolit k vyhodnocení kampaně? Jak doměřit B2B obchodní proces až po uzavření obchodu? Data nám odpovídají na všechny tyto otázky.

Propojení tvrdých dat a umělé inteligence

Naším cílem je neustále zlepšovat kvalitu našich marketingových aktivit. Kromě standardních nástrojů proto využíváme umělou inteligenci, kterou aktivně zapojujeme do našich procesů a vyvíjíme si vlastní AI nástroje. Informace o vývoji AI získáváme i ze školení, konferencí a workshopů, na která máme přístup díky našemu členství v České asociaci umělé inteligence. Aktivně se také zapojujeme do diskuzí a sledujeme trendy v oborových skupinách na sociálních sítích.

Tento široký záběr nám umožňuje nejen sledovat aktuální trendy, ale také rychle aplikovat AI do našich projektů a poskytnout klientům inovativní řešení, která jsou založena na nejnovějších poznatcích z oboru.

Chcete dělat marketing na základě dat s námi?